Be You imagocoaching - dé partij voor personal branding.

Week van de werkstress

Als MKB of zelfstandige heb je vast weleens ervaren dat je niet de enige bent die dienst X aanbiedt. Zorgt concurrentie voor stress bij je of geloof je erin dat de juiste klant vanzelf komt? En, zo ja hoe geloof je dan dat ze bij jou uitkomen?

Ik ben zelf van mening dat als je jouw kwaliteiten en waarden inzet, dat je dan ook de juiste mensen op je pad krijgt. Voor mij persoonlijk dus geen stress over uitstraling en klanten aantrekken. Wel over andere dingen hoor… blogs schrijven en nieuwsbrieven sturen bijvoorbeeld. Maar even terug naar de inzet van kwaliteiten en waarden. Hoe zou het er in jouw onderneming uitzien als:

  • Er minder personeelsuitval zou zijn?
  • Er minder verloop van personeel zou zijn?
  • Er meer begrip en ontspanning op de werkvloer zou zijn?
  • Medewerkers uitstralen dat ze trots zijn om voor jou te mogen werken?
  • Medewerkers hun eigen verantwoordelijkheid nemen?
  • Je klant weet wat jij hen te bieden hebt en waar je voor staat?

Wat vind ik belangrijk + wat zijn onze kwaliteiten = ons DNA (identiteit)

Ondernemingen vergeten nogal eens de kracht van de dialoog binnen de eigen onderneming. Dat begint bij het aangaan van een oprecht gesprek op zoek naar jullie gezamenlijke waarden en identiteit. Met ruimte voor verschillende invalshoeken (zonder het verkopen van een voorverpakte boodschap). Het gezamenlijk werken aan identiteit van jullie onderneming verbindt mensen. Wat maakt jouw of jullie onderneming onderscheidend? En wat is jullie specifieke DNA? Het hanteren van je identiteit als basis leidt tot een vollediger beeld en een (letterlijk en figuurlijk) gedragen uitstraling!

Hoe zie ik jou + hoe zie jij mij = hoe zien wij (imago)

Volgens Tasha Eurich, organisatiepsycholoog en auteur van Insight, weten mensen niet goed hoe anderen hen écht zien. Degenen die een beter beeld hebben van hoe ze overkomen, zijn over het algemeen succesvoller. Dit omdat ze meer zelfkennis hebben en omdat de ander beter weet wat jij voor hen kan betekenen.

Coach Marshall Goldsmith gaat nog een stapje verder. Hij denkt dat wat anderen van je vinden belangrijker is dan hoe jij jezelf ziet. Dit is je afgeleide imago. In zijn boek ‘What Got You Here Won’t Get You There’ lees je hierover. Een mooi voorbeeld is een onderneming die een sterk imago heeft. Mensen die gevraagd worden om voor dat sterke merk te komen werken, voelen zich vaak zeer vereerd. Je ontwikkelt een zogenaamd sneeuwbaleffect. Klanten kijken positief tegen de onderneming aan én de gevraagde werknemer is of raakt extra gemotiveerd.

Nieuwsgierig naar het DNA en dus de identiteit van jouw onderneming? En hoe je dit kunt uitstralen? No stress, je hoeft het niet alleen te doen!

Mijn overtuiging is dat je de beste resultaten behaalt door werkelijk in verbinding te staan met elkaar. Als je wilt onderzoeken wat jouw identiteit en uitstraling is en je wilt weten of je beoogde imago overeenkomt met je afgeleide imago, dan kan ik jou vanuit mijn gedrevenheid en eigenheid met een verfrissende blik helpen. Ook bij reorganisatie, transformatie, fusie of diffusie ben ik de aangewezen persoon om van jouw onderneming de identiteit en het imago te verhelderen en om van medewerkers oprechte ambassadeurs te maken!

Be You, see you,
Nancy